7 December 2015

Cała prawda o Mikołaju: Twoje ulubione wspomnienie o Świętach

Wczoraj były Mikołajki... Co, kochani, dostaliście pod poduszkę? Mój niespełna dwuletni synek już ogarnął, że prezenty trafiają tylko do grzecznych maluchów i ich rodziców. 

Ogólnie zwyczaj wręczania prezentów w Mikołajki wywodzi się ze średniowiecznych legend o życiu Świętego Mikołaja. W dzisiejszych czasach w Polsce, nocą z 5 na 6 grudnia, podkłada się dzieciom prezenty pod poduszkę, w buciku, lub umieszcza się je w dużej skarpecie. W wielu szkołach wymienia się drobnymi prezentami po wcześniejszym losowaniu „swojego mikołaja” czy „swojej mikołajki” (coś podobnego do Secret Santa). Postać Świętego obrosła bajkami, każda narodowość dodała niezwykły charakter i nieraz swoją własną nazwę.





W kulturze masowej św Mikołaj to 
postać starszego mężczyzny z białą brodą ubranego w czerwony strój, który wedle różnych legend i baśni w okresie świąt Bożego Narodzenia rozwozi dzieciom prezenty saniami ciągniętymi przez zaprzęg reniferów. Według różnych wersji zamieszkuje wraz z grupą elfów Laponię lub biegun północny.
W mojej ojczyźnie znany jest jako Dziadek Mróz z córką Śnieżynką i przywożą oni prezenty nie wcześniej niż na Nowy Rok.

Wspominając swoje dzieciństwo nie kojarzę momentu gdy spadła przede mną kurtyna Świątecznych "oszustw". Wiedziałam, że co roku rodzice dostają na mnie w pracy pudełka cukierków a dodatkowo kupują mi wymarzony prezent. Jeżeli nawet chcieli w tajemnicy ukryć go przede mną do samych Świąt, to i tak znajdowałam gdzie leży i udawałam, że o niczym mi nie wiadomo. Ciekawa jestem, jak to się dzieję w innych rodzinach :)

Będąc już u progu małżeństwa zanurzyłam się w krainie świątecznych bajek. Żebyście dobrze mnie zrozumieli: zafundowałam nam z Mateuszem Sylwestrowy wyjazd do miasteczka Gesunda w Szwecji, gdzie znajduje się wioska szwedzkiego Św. Mikołaja - Tomteland. Trzeba przyznać, że tamta noc sprawiła, że dorośli bawili się nie gorzej niż dzieciaki: w krainie Tomteland z jej krasnoludkami, trollami i elfami czuliśmy się jak mali chłopcy i dziewczynki.





Na co dzień można tam spotkać św Mikołaja a szczególnie w okresie Świątecznym pogościć w jego domku, i kto wie, dostać personalny prezent i sprawdzić czy nosi prawdziwą brodę :)
Dla ochotników ciekawej zabawy: jest również możliwość odwiedzania parku z łosiami, przejażdżki reniferami oraz wynajęcia całej wioski (szczególnie na noc Sylwestrową z lokalnymi atrakcjami i muzyką Abby na żywo). 

Strona internetowa





Po drodze na północ kraju robiło się co raz zimniej. 



O tym spotkaniu marzą wszystkie dzieci.














W krainie krasnoludków...

















5 comments:

Share
zBLOGowani.pl